Interviu Emil Calinescu

Interviu Emil Calinescu

 

Dragii mei,

Al vostru Emil Calinescu a acordat un frumos interviu prietenilor de la Namaste Cinema. Va dau in continuare interviul atat in format video, cat si in format text:

 

Ma numesc Emil Calinescu, sunt blogger din 2008, iar din 2012 scriu pe EmilCalinescu.eu.

Printre subiectele despre care scriu se afla si filmele; este una dintre pasiunile mele si mi se pare firesc sa scriu despre pasiunile mele pe blog.

Cand un film mi-a placut, imi place sa-l recomand altora. Este principiul nostru, al bloggerilor, “sharing is caring”. As vrea sa imparatesc si bucuria, si tristetea si enervarea cu cititorii mei.

Printre filmele pe care le urmaresc se numara si cele indiene. In general, eu sunt un fan asa mare al filmelor americane. Din acest motiv, imi plac foarte mult si filmele romanesti, imi plac si filmele europene, iar filmele indiene reprezinta o oaza de ceva foarte diferit. Filmele americane sunt din ce in ce mai cliseice, din ce in ce mai previzibile, as spune, iar filmele indiene vin cu ceva nou, cu ceva diferit fata de ce vedem in rest, fata de ce vedem la tv (si la tv suntem asaltati cu filme americane, cu filme previzibile.)

Despre filmele indiene, pot spune ca au fost o surpriza pentru mine, si ma refer aici la filmele noi, din noua cinematografie indiana. Pentru ca sunt diferite nu numai fata de filmele americane, dar si fata de filmele indiene cu care eram noi obisnuiti. (“noi”, insemnand publicul romanesc).

In momentul asta, din punctul meu de vedere, filmele indiene vechi fac rau celor actuale, din doua motive: 1. Oamenii sunt obisnuiti filme de 4 ore, si exista filme indiene care dureaza chiar si 2 ore (ma refer aici la filmele indiene din noua cinematografie). Si, in al doilea rand, multi le considera comuniste, pentru ca rulau in perioada comunista, ceea ce o conceptie total falsa. Filmele indiene nu au nici o legatura cu acea perioada. Nu stiu care era explicatia politica in acel moment, dar unii asa le considera. “De ce as urmari eu, acum, un film indian, ceea ce vedea bunica mea in 1980?”

Nu putem schimba asa usor mentalitatea, dar incercam. Eu, ca blogger, avand in vedere ca scriu, ca incerc sa-i conving pe altii, poate am o putere mai mare decat au altii. Dar nu sunt nici eu Superman; nu pot sa fac ceea ce nu imi sta in putinta.

Q. Blogger-ul de film are o amprenta in ceea ce priveste participarea spectatorilor la vizionarea productiei cinematografice. Pe ce criterii te bazezi si ce primeaza intr-o analiza in cazul tau?

A. Pentru mine, primeaza trairile si experientele personale; un film trebuie sa-mi starneasca ceva, trebuie sa gaseasca ceva in interiorul meu. Uneori, gaseste ceva foarte bun, uneori gaseste ceva care nu mi-a placut mie. De exemplu, mie nu-mi plac filmele de propaganda, nu-mi plac absolut deloc. Propaganda poate fi, in primul rand, politica; poate sa fie propaganda religioasa. Acele filme nu-mi plac, starnesc ceva in mine. Sunt altele, in schimb, care poate sunt mai mai slab realizate, dar pentru ca mi-a placut ideea filmului si mi-a placut mesajul pe care l-a transmis si m-am regasit in acel film, atunci il recomand.

Eu, in general, scriu trairile mele si ce am simtit eu cand am vazut acel film. Asta pentru ca eu nu ma consider critic. Este treaba criticilor sa scrie o chestie clara, precisa, si ei au publicul lor. In schimb, noi, bloggerii, scriem despre experientele si trairile personale. Putem sa avem eperiente personale in sala de cinematograf sau experienta personala ca am mers la o conferinta sau am mers intr-o vacanta. Eu scriu la fel despre orice chestie pe care o traiesc.

Q2. S-a intamplat sa ai un conflict cu o persoana care nu a fost de acord cu interpretarea ta asupra unui film?

A. Da! Mai demult, acum vreo 2 ani, pentru ca eram si eu foarte radical. Intre timp, poate m-am calmat. Dar s-a intamplat doar cand am criticat un film. Cand am laudat un film, nu am primit nici un fel de repros, a fost doar o chestie de genul “Tie ti-a placut, mie nu!”. Aunci cand critici un film, daca nu esti atent la ce cuvinte folosesti, poti sa jignesti. Si, poate am sarit si eu calul o data sau de doua ori, dar, in general, evit sa jignesc publicul. Ok, nu mi-a placut, ok, nu am inteles filmul si nu m-a prins nimic, dar nu condamn pe cei care au apreciat filmul. Cum nici mie nu-mi place sa citesc la alti critici sau pseudo-critici de film care jignesc, spunand ca s-au spalat cu spirt la ochi dupa ce au vazut filmul… nu-mi place sa citesc asa ceva.

Q3. Ce filme din protofoliul BML te-au impresionat cel mai mult? De ce?

A. Cred ca, cel mai mult, m-a impresionat DHOOM:3; nu ma asteptam sa vad un film de actiune indian atat de bun. Aveam, inca, imaginea aceea cliseica ca au filme de dragoste foarte bune si, in ceea ce priveste filmele de dragoste, dragostea indiana e diferita de cea americana, ca sa zic asa. Nu ma asteptam sa fie efecte atat de bune, nu ma asteptam ca DHOOM:3 sa fie un film atat de bine realizat, din toate punctele de vedere. Si tocmai vazusem, in acel an, de fapt cu 5 luni inainte, un alt film, tot despre iluzionisti, “Now you see me”, film care era considerat foarte bun, iar DHOOM:3 mi s-a parut mult peste. Si a fost gen “Now you see me”, amestecat cu un “Fast and furious” pe motocicleta. Dar un mix foarte bun. Foarte, foarte bun. Mi-a placut!

Q4.  Poti viziona un film in timpul liber fara a-ti aduce contributia critica?

A. DA! Vizionez foarte multe! Eu, cand scriu despre un film, in general scriu daca simt ca acel articol ar fi citit. De exemplu, daca eu vad un film care a aparut acum doua luni in cinematografe, mi se pare inutil sa mai scriu despre el. Eu il va,d pentru ca vreau sa vad acel film, dar nu mai scriu. Daca nu am scris in primele doua saptamani – o saptamana, maxim doua – de cand a aparut, consider ca e inutil sa mai scriu. Ok, poate imi amintesc sa scriu la filmele care au continuari. De exemplu, acum apare “Jocurile foamei”; poate voi simti nevoia sa mai scriu despre filmul precedent, pentru ca e interes in acel moment, dar, de altfel, eu vad foarte multe filme si nu scriu despre ele.

Q5. Ai avut vreun model in momentul in care te-ai gandit sa lucrezi in aceasta ramura a cinematografiei, sa scrii despre filme?

A. Nu, nu am avut un model. Eu mi-am dorit, dimpotriva, sa fiu eu, ca un stil al meu unic. Poate am incercat sa fiu intr-un fel sau in altul; dar eu citeam apoi, vedeam reactiile celorlalti si voiam sa vad care se potriveste. Pentru ca, uneori, poti sa fii intr-un fel si sa nu-ti iasa. Acum, am renuntat la ideea de a incerca sa scriu precum “X”. Am refuzat sa preiau structura, am inteles ca ar fio structura clara a criticii de film. Eu nu o am. Iar legat de ceea ce nu fac eu si nu vreau sa fac niciodata, nu voi da note filmelor. A reduce un film la o cifra – ok, doua cifre, daca e nota 10 – mi se pare o chestie complet inutila si daunatoare.

Q6. Cum caracterizati filmele anilor 70-80, comparativ cu cele de astazi?

Exista o evolutie adaptata dupa cerinta publicului? De ce publicul trebuie sa vina sa vada noile productii indiene?

A. Acum, se pune mai mult accent pe efecte. Si acest lucru se vede foarte clar, adica publicul cere asta. Se vede clar si in Romania, si in alte tari, cat succes au filmele 3D. Filmele 3D IMAX. La IMAX, este plin; nu am vazut aproape niciodata sa fie locuri libere de la randul 4 in sus, daca te duci in ziua filmului, indiferent ce film este. Deci, oamenii se duc pentru efecte. Si acest lucru se vede si din cauza pirateriei. Pentru ca tu poti sa vezi filmul “x” acasa, te duci la cinematograf sa vezi efecte, ceea ce nu poti sa vezi acasa. Si, daca intrebi multi prieteni de-ai tai, exact asta or sa-ti spuna: “Ma duc la filmul asta pentru ca asta vreau sa-l vad la IMAX, asta vreau sa-l vad 3D!”.

Legat de filmele indiene, au schimbat si calitatea imaginii, si a sunetului. La filmele indiene, as recomanda vizionarea in cinematograf datorita sunetului. Un sunet de calitatea unui cinematograf de top face filmul de doua ori mai bun decat este. Deci, e un lucru cert. Mai ales sa fie date boxele tare, pentru ca sunt cinematografe care ar putea sa-ti ofere un sunet bun, dar e prea incet. Deci, la o calitate maxima, vezi exact filmul la adevarata lui valoare.

Q7. Alte ganduri, impresii si experiente cu filmele BML Movie Entertainment?

A. Mi-as dori sa vad cat mai multe persoane la cinematograf, sa vada atat filme indiene, cat si filme romanesti. Eu am o aplecare spre filmele romanesti, mai ales ca eu merg des si la teatru si pe unii actori ii vad si in filme. Unii mi-au spus ca, la filme, au vazut putina lume si ca filmele nu aduc bani. Mie chiar imi pare rau sa aud asta, si v-as recomanda sa vedeti zilele filmului indian, care vor fi in octombrie!

Pentru echipa BML MOVIE ENTERTAINMENT: s-o tina tot asa, depun eforturi foarte mari sa aduca si sa mentina filmele indiene in cinematograf.

Iar pentru comuitatea NAMASTE CINEMA: sa ne vedem cu bine la urmatoarea duminica cu filme indiene. Multumesc!

Interviu Emil Calinescu – 134 de vizualizari in momentul scrierii acestui articol. Salutari INDIENE tuturor!

Comments

comments

Ai ceva de zis? Vorbeste ACUM sau TACI PE VECI !